Scenariusz lekcji z przyrody dla uczniów szkoły podstawowej. Omówione zostały szczegółowo cele, metody i formy lekcji oraz jej przebieg.
Scenariusz lekcji przyrody dla klasy V
Temat:
Co wiemy o położeniu geograficznym i warunkach naturalnych Polski ?Cele
Wiadomości :
Uczeń:
- zna podstawowe pojęcia i terminy ,
- wie jakie czynniki w przeszłości kształtowały rzeźbę terenu w Polsce,
- potrafi scharakteryzować wybrane elementy środowiska naturalnego Polski ( gleby, wody itp. ) .
Umiejętności :
Uczeń :
- potrafi omówić oraz wskazać na mapie położenie i podział administracyjny Polski,
- umie wskazać na mapie fizycznej rozmieszczenie głównych krain geograficznych , gleb , jezior , rzek itd.,
- potrafi scharakteryzować wybrane elementy środowiska naturalnego Polski (gleby , wody itp. ),
- potrafi na lekcji wykorzystać różne źródła informacji.
Postawy :
Uczeń :
- efektywnie współdziała w grupie,
- rozwija swoją postawę patriotyczną i obywatelską poprzez dostrzeganie piękna ojczystego kraju ,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Zajęcia opierają się na wcześniej omówionym materiale (lekcja powtórzeniowa) poszerzonym o treści samodzielnie przygotowane przez uczniów.
Formy pracy :
- praca indywidualna ,
- zbiorowa,
- w grupach
Metody nauczania :
- praca z mapą oraz innymi pomocami dydaktycznymi ,
- prezentacje,
- pytania i odpowiedzi .
Środki dydaktyczne:
- ścienna mapa fizyczna i administracyjna Polski ,
- atlasy,
- profile glebowe,
- encyklopedie i inne materiały przygotowane przez uczniów.
I część lekcji – Sprawy organizacyjno - porządkowe
, podanie tematu lekcji.
II część lekcji – uczniowie samodzielnie z wykorzystaniem mapy prezentują położenie Polski oraz najbliższego regionu. Omawiają i wskazują na mapie nowe jednostki podziału administracyjnego kraju.
III część lekcji –podział uczniów na 5 grup. Przygotowanie przez uczniów w grupach materiałów o wybranych elementach środowiska naturalnego (gleba,
lasy, rzeźba terenu ,jeziora , rzeki ) w oparciu o wcześniej zdobyte wiadomości
i umiejętności oraz samodzielnie zebrane materiały.
IV część lekcji – prezentacja materiałów przez poszczególne grupy z wykorzystaniem mapy , profili glebowych ,encyklopedii i wcześniej zgromadzonych przez uczniów środków dydaktycznych.
V część lekcji – podsumowanie. Ocenienie przez uczniów pracy poszczególnych zespołów oraz pracy uczniów w danym zespole.
Ocena pracy uczniów przez nauczyciela .
Opracowała :
Edyta Starczewska
12.01.2005 r.